20 november tot 1 december Amsterdam IDFA Palestina documentaires

25 mei 2018 Jeruzalem Human Rights Defenders

‘ADVOCATE’ van Rachel Leah Jones en Philippe Bellaiche (2019).

Trailer: https://www.idfa.nl/…/65bbf746-4445-4709-952a-0d88…/advocate
De bijna 75-jarige Lea Tsemel werkt al een heel leven als mensenrechtenadvocaat in Israël, voornamelijk voor Palestijnen die zich, met of zonder geweld, tegen de bezetting hebben verzet. Hoe controversieel haar werk is, blijkt onder meer uit de benaming die haar tegenstanders haar hebben gegeven: zij noemen haar ‘advocaat van de duivel’.
De bevlogen advocaat wordt gevolgd tijdens twee zaken: die van een dertienjarige jongen die betrokken was bij een steekpartij en die van een vrouw die een mislukte zelfmoordaanslag pleegde. We zien Tsemel in gesprek met de verdachten, haar eigen team en de pers, waarbij de makers slim en effectief animatie inzetten voor situaties die anonimiteit vereisen. Daarnaast zijn er interviews met haar man, kinderen en collega’s, die getuigen van haar moed, doorzettingsvermogen en morele onwrikbaarheid.
De film blikt ook terug op verschillende spraakmakende zaken uit haar juridische loopbaan die, op een enkele hoopgevende uitzondering na, allen stuitten op een discriminerend rechtssysteem. Hoop op verandering van dit systeem en een scherp oog voor de mens achter elke zaak drijven Tsemel voort.

Do 21/11 7.45 uur Munt 11
Vr 22/11 16.15 uur Tuschinski. 5
Za 23/22 21.14 uur Kriterion 1
Zo 24/11 20.30 uur Balie Gr. Z.
Wo 27/11 21.15 uur Tuschinski 1

‘OBJECTOR’ van Molly Stuart (2019)
Trailer: https://youtu.be/68LEEtO9k5k
Net als de meeste Israëlische jongeren moet Atalya het leger in. Ze heeft ernstige bezwaren tegen de rol van het leger in het Palestijns-Israëlische conflict en wil daar geen onderdeel van zijn. Tegelijk is ze bang dat mensen haar als verrader zien als ze weigert. Uitgebreid bespreekt ze haar voornemen met haar familieleden, die er verschillend over denken. Opvallend is dat er echt wordt geluisterd en dat er ruimte is voor afwijkende meningen. Dat haar grootvader zegt dat hij haar weigering “zo stom” vindt terwijl hij liefdevol in haar hand knijpt, is tekenend.
Terwijl Atalya zich voorbereidt op een mogelijk langdurige gevangenisstraf, bezoekt ze steeds vaker de bezette gebieden. Daar ziet ze hoe Palestijnen worden weggejaagd en hoe hun huizen worden vernietigd. Ze zoekt ook contact met andere dienstweigeraars.
Van een negentienjarig meisje met een sterk rechtvaardigheidsgevoel ontwikkelt ze zich gaandeweg tot boegbeeld van een groep jongeren die “nee” zegt tegen de bezetting en die militaire dienst niet langer ziet zoals oudere generaties het beschouwen: als een noodzakelijke stap naar volwassenheid.

Deze film wordt o.a. vertoond in het CJP-programma ‘Het beste van IDFA 2019’ op 30 november (10:30 – 17:00 uur)

Do 21/11 18.30 uur Tuschinski 2
Za 23/11 15.30 uur Pakhuis de Zwijger
Zo 24/11 13.30 uur Ketelhuis
Wo 27/11 19.00 uur Brakke Grond Rode Zaal
Zo 1/12 13.00 uur Kriterion 1

‘MA’LOUL CELEBRATES ITS DESTRUCTION’ van Michel Khleifi (1985).
Sinds het uitroepen van de staat Israël in 1948 zijn talloze Palestijnse dorpen van de kaart geveegd. Ma’alul, even ten westen van Nazareth, is zo’n verwoest dorp. Het werd vooral bewoond door Palestijnse christenen, die tijdens de Arabisch-Israëlische Oorlog in 1948 gedwongen werden te vertrekken. Een schilderij bewaart hun herinnering aan het dorp, dat sinds de Oudheid achtereenvolgens onder Joods, Romeins, Ottomaans en Palestijns bewind viel.
Elk jaar op Onafhankelijkheidsdag nemen de ouderen hun kleinkinderen mee naar hun geboortegrond. Naast de ruïnes van hun huizen staan alleen een moskee en twee kerken nog overeind, verstopt tussen de naaldbomen waarmee het Joods National Fonds het terrein beplantte. Op diezelfde dag legt een Palestijnse onderwijzer aan zijn klas de geschiedenis van het Zionisme uit; en waarom het Joodse volk na de Holocaust dringend behoefte had aan een eigen land waar het zich veilig kon voelen. Een oudere man vindt het onterecht dat de Palestijnen indirect slachtoffer zijn geworden van de naziterreur, waar zij immers part noch deel aan hadden, en stelt: “Wij zijn de echte kinderen van Israël.”

Do 21/11 18.30 uur Tuschinski 2
Wo 27/11 19.00 uur Brakke Grond Rode Zaal

‘Of Land and Bread’ van Ehab Tarabieh (2019)
Trailer: https://www.idfa.nl/nl/film/070e6462-a734-46cd-b054-b617ee2fc41c/of-land-and-bread?fbclid=IwAR3YstQKvVEAx-tBSdEMFajb_PGN8lFaAPVayRZNnvc9oPiz_sqhi-1G9pE

Een Palestijnse boer moet vechten voor zijn eigen grond in de eerste minuten van Of Land and Bread. Het is onderdeel van het Land van Israël, claimt een Joodse man die het plan heeft opgevat om er zijn graan te gaan verbouwen. “Jullie worden allemaal onze slaven,” zegt hij. “Als jullie daar al goed voor zijn.”Het is slechts een van de vele voorbeelden van de pesterijen en vernederingen die Palestijnen vrijwel elke dag moeten ondergaan. Tientallen korte filmpjes komen er voorbij, gemaakt met camera’s verstrekt door mensenrechtenorganisatie B’Tselem en door regisseur Ehab Tarabieh gemonteerd tot een boze collage van provocaties. Militairen lijken te zoeken naar een excuus om het Palestijnen voortdurend moeilijk te maken – waarbij kinderen niet worden gespaard. Israëlische burgers bekogelen hun buurtgenoten met stenen en schreeuwen racistische leuzen om de boel verder op te stoken.
Hoe langer het intense Of Land and Bread aanhoudt, hoe akeliger het wordt. Door zoveel filmpjes uit de dagelijkse realiteit achter elkaar te zetten, laat Tarabieh het gevoel van onrecht diep onder de huid kruipen.

Zo 24/11 18.30 uur Tuschinski 6
Ma 25/11 19.00 uur Rialto Bovenzaal
Wo 27/11 11.45 uur Tuschinski 4
Do 28/11 16.15 uur Munt 12
Vr 29/11 15.00 uur Munt 12

‘Chasing Yehoshua’ van Shay Fogelman
Niemand in Israël lijkt er nog werk van te maken. In 2005 sloeg Yehoshua Elitzur op de vlucht, nadat hij was veroordeeld voor het doodschieten van een Palestijnse taxichauffeur, maar vijf jaar later is de moordenaar nog steeds spoorloos. Journalist Shay Fogelman maakt er een persoonlijke missie van om hem te vinden. Het resultaat is een onderzoeksfilm die doorloopt tot aan 2018.
Acht jaar heeft het geduurd totdat Fogelman dit verhaal een einde kon geven; Chasing Yehoshua stapelt ontdekking op ontdekking, en dat is precies wat deze film zijn spanning meegeeft. Fogelman bijt zich als een pitbull vast in zijn onderzoek, vliegt de wereld over om puzzelstukjes te verbinden en gebruikt vaker dan eens dubieuze strategieën om informatie los te pulken. Extreme situaties vragen om extreme maatregelen. Fogelman wordt daarbij niet alleen gemotiveerd door rouwende nabestaanden, maar ook door de vraag of alles op regeringsniveau eigenlijk wel in de haak is. Waarmee zijn spijkerharde onderzoek ook een scherp politiek randje krijgt.

Do 21/11 21.00 uur Tuschinski 5
Za 23/11 13.15 uur Tuschinski 5
Ma 25/11 21.30 uur Kleine Komedie
Wo 27/11 12.00 uur Munt 9
Za 30/11 16.30 uur Balie Grote Zaal

‘Ibrahim: A Fate to Define’ van Lina Al Abed
De vader van filmmaker Lina Al Abed was lid van de militante Palestijnse Aboe Nidal-organisatie. Wat hij precies deed, wisten zijn kinderen niet; als iemand naar hem vroeg, moesten ze antwoorden dat hij op zakenreis was. In 1987, toen Lina zes jaar oud was, verdween hij plotseling, zonder een spoor achter te laten. Men vermoedt dat hij is vermoord, maar de ware toedracht is onbekend, en er wordt in de familie niet over gesproken.
Al Abed besluit met deze film het stilzwijgen te doorbreken en op zoek te gaan naar antwoorden, ook om te kunnen begrijpen welke impact dit gegeven heeft gehad op de achterblijvers. We volgen haar in ontmoetingen met haar moeder, een oudere broer en zus en andere familieleden. Het zijn intieme en soms ongemakkelijke gesprekken in een huiselijke context, ondersteund door een voice-over waarin Al Abed reflecteert op wat ze heeft gehoord. De geschiedenis blijkt niet eenvoudig te reconstrueren. Alle betrokkenen hebben zo hun eigen manier om zich te verhouden tot dit deel van hun geschiedenis.
Zie trailer: https://www.idfa.nl/…/8b71cc8e-38a…/ibrahim-a-fate-to-define

Do 21/11 21.30 uur Rialto Bovenzaal
Vr 22/11 12.30 uur Munt 13
Ma 25/11 15.00 uur Balie Grote Zaal
Do 28/11 11.00 uur Munt 9
Za 30/11 15.00 uur Tuschinski 4

Plus een EXTRA documentaire als installatie in een doorlopende tentoonstelling in de Tolhuistuin:

Destruction and Return in al-Araqib by Forensic Architecture, documentary/installatie 20 min. English language, UK 2018.

In de afgelopen zestig jaar is al-Araqib, een dorp in de Negev-woestijn, 140 keer afgebroken door Israëlische ordetroepen en herbouwd door de bedoeïenen die er wonen. De staat beschuldigt de bedoeïenen ervan dat zij zich op zijn grondgebied bevinden, terwijl de woestijnbewoners zich beroepen op het feit dat zij deze grond al vele generaties bewonen. Onderzoeksbureau Forensic Architecture ontwikkelde een platform om dit conflict over grondbezit letterlijk in kaart te brengen.
Archiefmateriaal of beelden die de overheid vrijgeeft blijken ontoereikend: ook een topografische kaart kan politiek beladen zijn. Het multidisciplinaire collectief leerde de gemeenschap hoe zij zelf een archief kan aanleggen. De bedoeïenen verzamelden vervolgens familiedocumenten en socialemediaberichten die duidelijk maken welke ruimingen wanneer plaatsvonden en waar hun voorouders begraven liggen.
Ze maakten de vergaarde informatie digitaal doorzoekbaar om zo een nieuwe kaart van al-Araqib te kunnen maken. Die toont een gedetailleerde weergave van zowel het huidige dorp als vorige ‘versies’. Zo is een levende kaart ontstaan waaraan de bedoeïenen nieuw bewijs kunnen toevoegen: een interactief archief waarin hun claim op het land in de Negev wordt vastgelegd.

Vr 22 t/m Za 30/11 van 11 tot 21 uur in Tolhuistuin
Zo 1/12 van 11 tot 18 uur in Tolhuistuin